“Le
Tour des Trois Pays” Zo
luidt de koptekst in de advertenties van diverse 2CV Clubbladen. Dit
bericht is afkomstig van Dick en Wilma Lieftink en dient als uitnodiging
om aan de door hen georganiseerde tochten vanuit het Zuiden van het land
deel te nemen. Wat
echter als je dan niet kunt, als je wat individueler bent ingesteld, je
partner is wat sceptisch, maar hoort en leest desondanks geweldige
verhalen? Je
vraagt een jeugdvriend met een 2CV of die met zijn vrouw het ook leuk zou
vinden en dan………bel je Dick en Wilma zelf op om te vragen of je een
route zou mogen kopen? Een spraakwaterval en een uitnodigend bezoek in
Bennekom is het gevolg. Met als resultaat: een geschiedenisles met
aardrijkskundige/ topografische uitleg, een rondleiding langs hun 2CV
restauratieprojecten en kopieën van hun routekaarten/-beschrijvingen. We
mogen ze meenemen mits we een verslag maken voor henzelf en/of clubbladen.
Helemaal gelukkig reizen we terug in de overtuiging dat onze resp.
echtgenotes volmondig ja zeggen als we op onze knieën gaan. We beloven
elkaar dagelijks een schietgebedje te doen om mooi weer in het
Hemelvaartsweekend. Via
telefoon en internet worden de 3 onderkomens gereserveerd want het is
razend druk in dat weekend. Vaak zijn reserveringen alleen voor meerdere
dagen mogelijk en ook willen we per nacht niet meer besteden dan € 70,--
voor 2 pers. incl. ontbijt.
Op
de woensdag voor Hemelvaart vertrekken 2 2CV’s richting Maastricht.
Stralend weer, open dak, rode Citroën pet op met de opdruk “Sport”
maakt zeker indruk op onze medeweggebruikers. Het doel is hotel-restaurant
“de Potkachel” in Berg en Terblijt alwaar wij op de parkeerplaats
worden verwelkomd door een zwarte 2CV die voor gasten is bestemd. Nadat
we bij de eigenaars (Joke Chaudron en Gerrit Heemskerk tijdens de
inspectie van ons “blik” een goedkeurende blik constateerden werden we
uitgenodigd om ook een route in de omgeving te rijden. Keuze 80 of 300
km.? Wat het is geworden zal duidelijk zijn na een 200 km. lange
aanlooproute. Ook deze routes waren uitgezet door Dick en Wilma. Na 3 uur
kwamen we geweldige indrukken rijker geheel voldaan terug. Een verfrissend
drankje op een zonovergoten en beschut terras werd vervolgd met een
rondleiding door het hotel dat de eigenaar in in de schaarse vrije tijd
zelf aan het verbouwen is. Indrukwekkend deze veelzijdigheid. Een kamer
met Chinees hemelbed, gekocht uit de inboedel van Krasnapolski en een
badkamer met een jacucci, spant wel de kroon. En passant wordt ons ook
even verteld dat gasten met een 2CV een streepje voor hebben bij
boekingen. Dit wil zoveel zeggen dat er over de kamerprijs te
onderhandelen valt. Wij konden en wilden die onderhandelingen niet voor
onze lezers voeren omdat dit afhankelijk is van dag en tijdstip in het
jaar. Zeker voor groepen en 2CV Clubs zijn aanzienlijke kortingen
mogelijk. De folder spreekt over een “2CV6 arrangement” maar ook voor
mijn 2CV4 en leden van de EEC met hun “statutaire” 2CV blijkt dit
arrangement van toepassing. Wij genoten die avond op het terras van een
geweldige maaltijd met asperges en een ongeëvenaarde fles wijn voor een
bedrag dat ook menige 2CV rijder past. Wat wil je ook met een kok die
jarenlang in een restaurant met Michelin sterren heeft gewerkt en een
eigenaar/ sommelier die in Frankrijk opgroeide. In tegenstelling tot de
lage landen waarschijnlijk al met wijn in plaats van borstvoeding. Het
glaasje port erbij……..”van het huis” werd de opmaat voor een
geweldige nachtrust. Geheel voldaan zochten we het bed op nog
na-“waggelend”, zoals een 2CV rijder na deze dag de slaap behoort te
vatten. De
volgende ochtend werden we verrast met een echt Hemelvaartsontbijt. Het
zal me verbazen als ik in de hemel een beter ontbijt krijg. Eén ding is
wel zeker, onvergelijkbaar zal het zijn. Vroeg vertrokken we die dag niet
maar wel heerlijk uitgerust en voldaan en…..met de route van Dick en
Wilma op schoot verliep de route die dag naar Bouillon. Ook nu weer zo
voortreffelijk beschreven dat we met open dak volop konden genieten.
Regelmatig onderweg werden we uitgenodigd om te pauzeren bij geweldige
uitspanningen en even “op verhaal” te komen van al het schoons dat het
geaccidenteerde Ardennen-landschap ons …en de 2CV
te bieden heeft. Dat de
gem. snelheid de 40 km. daardoor niet wist te overschrijden betekende, dat
we in de loop van de middag het traject van 268 km. moesten inkorten. Na
130 km. zijn we vanaf Dinant via zelf gekozen binnenwegen verder
zuidwaarts getrokken. Vlak voor Bouillon noopte een gigantische onweers-
en regenbui ons tot een bliksemactie om het dak (buitensluiter) dicht te
doen. Drijvend op de stromen water die de bergen afkwamen zwommen onze
“Eenden” na 200 km. Bouillon binnen. Op een voor ons vervoermiddel
gepaste plaats langs de Maasoever, vlak voor ons “Hotel de France/Auberge
d’Alsace”, mochten we
parkeren.
Het
weer en de beschikbare tijd ontnamen ons de mogelijkheid het kasteel te
bezoeken. Ook in dit hotel kregen we een uitstekend menu tegen een
aantrekkelijk bedrag voorgeschoteld. De kamers en doucheruimten waren krap
bemeten maar in het donker en met de ogen dicht had je daar minder last
van dan van het langskomende verkeer. De volgende ochtend wachtte ons ook
hier een uitstekend ontbijt en een stralende zon.
De
laatste Belgische etappe richting Luik voerde ons langs de meest
pittoreske plaatsjes die je je maar kunt bedenken. Bosrijke gebieden
werden afgewisseld door prachtige velden met de meest fraaie
bloemenpracht. Zelfs de bloemengeuren vulden gemakkelijk, door het open
dak, onze 2CV. De duim omhoog van onze vrienden betekende dat we toch wel
weer even moesten pauzeren om van dit schoons te genieten en wat fotoshots
te maken.
In
tegenstelling tot de cottage aandoende en schilderachtig gelegen
“Auberge de Moulin Hideux” in Noirefontaine waar geen koffiestop
mogelijk was bleek dat later bij het kasteel “Le château de Rendeux”
in Rendeux wel het geval. Geweldig…want wat is er indrukwekkender dan
met de 2CV de lange oprijlaan van dit kasteel oprijden en omdat het
old-timers betrof bij het terras te mogen parkeren. De jaloerse, maar
bewonderende blikken van vele gasten nodigden ons uit om ook nog een
heerlijke salade te nemen, zodat wij nog wat langer konden genieten van
dit ultieme moment dat wij ook anderen niet wilden onthouden! Na
125 km. moesten we bij Ouffet de routebeschrijving van Dick en Wilma
vaarwel zeggen omdat wij niet terug naar “de Potkachel”gingen maar in
Louveigne, (ongeveer 50 km verder naar het N-O) vlakbij de A28 en net
onder Luik, zouden overnachten. De bedoeling was om in Stavelot het
automuseum te gaan bezichtigen en mogelijk op Francorchamps een poging te
doen om het ronderecord voor de 2CV te verbeteren! We bleven echter
onderweg steken toen we genietend van een Belgische verfrissing met grote
regelmaat Nederlandse Traction Avants langs zagen rijden. Zij hadden een
lang weekend vanuit Roche georganiseerd. Zo’n ontmoeting kost tijd. Tijd
die we graag inruilden voor onze record poging.
Het
onderkomen in Louveigne bleek een uitstekende keuze. De gastheer en
gastvrouw van dit landhuis waren zeer onderhoudend en wisten ons meerder
uitstekende restaurants aan te
bevelen. Wij kozen voor “La Marelle”, op loopafstand. De gastheer
ontving ons in een ruimte die aandeed als een grote huiskamer met
mediterrane muurschilderingen. Niet alleen de gastheer maar ook de gehele
entourage bracht een dusdanig gevoel teweeg dat het menu en de wijn nog
beter tot hun recht kwamen. Wat ons betreft een
2CV“ster” waardig. Na
een voortreffelijk ontbijt zochten we de snelweg op en kon de 2CV laten
zien tot welke andere indrukwekkende prestaties ze in staat is. Deze
cabriolet, die zijn weerga niet kent, heeft ons in 4 dagen, 1000 km verder
met een gem. benzineverbruik van 1:19, weer een ervaring rijker gemaakt en
deze willen we graag met anderen middels dit verslag delen. Ook
onze echtgenotes spraken er nog dagelijks over. Wat betreft dit 2CV rijden
zijn ze ook niet zo verwend als de meeste lezers. Hoewel............35
jaar geleden reden we, kort na ons huwelijk, met de 2CV ook half Europa
door. Toen was het ons transportmiddel, nu ons speeltje. Het
is ongekend hoe Dick en Wilma deze routes hebben weten te vinden. Een
voltreffer. Maar ook een aanrader voor anderen die op particuliere basis
of met de club één of meerdere van hun routes zouden willen gaan rijden.
Ons
advies: schroom niet en neem contact met hen op. Els
en Jos Pronk Henna
en Hans van den Brink Informatie:
Website:
www.letourdetroispays.nl
Website:
www.hotel-holland.nl
Rue
des Montys 8, 4141 Louveigne. Tel.: 003243609131 E-mail:
info@hatdesmontys.be
Website: www.hautdesmontys.be
|